Keski-Uudenmaan Parkinson-kerhon tehtävä on toimia paikallisella tasolla, lähellä potilasta ja järjestää käytännön toimintaa potilaiden itsensä parhaaksi.  Toiminta lähtee meistä itsestämme eli teemme sitä minkä itse päätämme ja toteutamme. Kukaan ei tee sitä puolestamme.

Kerhon perustettu vuonna 1999 ja toiminut siis jo 23 vuotta. Toiminnan kolme keskeistä muotoa ovat:

Vertaistuki ja yhdessäolo

• Kenenkään ei kannata jäädä kotiin yksin suremaan saatuan Parkinson diagnoosin. Saman sairauden kanssa painivista ihmisistä löytyy tukea ja ymmärrystä tarvittaessa. Kukin osallistuu tavallaan. Joillekin on puhuminen tärkeää, toinen osallistuu kuuntelemalla ja kolmas purkaa huolensa keilaamisen ohessa.

Liikunta eri muodoissaaan

• Parkinson-potilaille on monipuolinen liikunta erittäin oleellinen asia, jotta toimintakyky säilyisi mahdollisimman pitkään. Tällä hetkellä kerholla on  vesijumppa, Boccia ja keilavuorot viikottain. Viime kesänä (2019) meillä oli uutena toimintamuotona Parkinson Miitit eli kokoonnumme parillisten viikkojen torstaisin Vanhankylänniemeen pelaamaan Bocciaa ja jälkipeli käytiin kahvikupin ääressä pelin jälkeen.
  • Lisäksi osallistumme Parkinson yhteisön keilakilpailuihin. Niitä on noin kerran kuukaudessa. Samoin Liiton Parkkiadeihin yms. tapahtumiin ja muiden potilas- ja eläkeläisjärjestöjen yhteisiin Boccia-turnauksiin.
  • Kerhossa on myös kokeiltu vuosien mittaan laulua, tanssia, tuolijumppaa, Asahi-voimistelua  ym. Parkinson-potilaille soveltuvia liikuntamuotoja jos ja kun ja mielenkiintoa riittää, niin sitä tapahtuu jatkossakin.

Tiedottaminen ja opastaminen

• Meillä on Parkinson-vertaisryhmän tapaaminen sekä Kerhotapaaminen joka kuukauden ensimmäinen maanantai Keravalla Palvelukeskus Viertolassa.
  • Kerhotapaamisissa on eri alojen asiantuntijoita kertomassa ja keskustelemassa ajankohtaisista ja kiinnostavista  aiheista.
  • Kerhon kotisivut (joita juuri luet) on Kerhon tärkein tiedotuskanava josta voit koska tahansa tarkistaa asioita.
  • Uudenmaan Parkinson Yhdistys julkaiseen "Parkkis"-lehteä, jossa on paljon ajankohtaista asiatietoa.
  • Uudenmaan Parkinson Yhdistyksellä on kotisivut osoitteessa www.upy.fi

KUNTOUTUSTA TARJOLLA:

Kyyhkylän  (Mikkelissä) esite tästä.

Kruunupuiston ( Punkaharjulla) kuntoutusesite tästä

Kunnonpaikan (Siilinjärvellä) kuntoutusesite omaishoitajille tästä ja liikehäiriöpotilaille  tästä

Maskun esite tästä

Coronarian  (Kuusamo tai Lohja)esite täst

TIETOA (Esitelmiä ym.hyödyllistä...)

SIVIS ohjeita etäkokousten pitämiseen tästä

KERHOILLOISSA PIDETTYJÄ ESITELMIÄ

4.4.2022 Toiminnanjohtaja Saana Sandholmin esitys SOTE-uudistuksesta. Kalvot pdf-muodossa tästä.  Ja HYTE-järjestökooste tästä.

7.3. 2022 Neurologian erikoislääkäri, lääketieteellinen asiantuntija, Laura Mäkitien esitelmän perusteella tehdyt muistiinpanot tästä. Parkinsonin taudin digitaalisista palveluista HUS-alueella; Digihoitopolku, Aivotalo, Maisa.

7.9.2020 Mari Hietapakka ja Sami Liehu: Terveyttä liikkumalla. Paina tästä  Ohjeita ikäihmisille; Tuolijumppa tästä

LIIKUNTARYHMIEN OHJEET ja SÄÄNNÖT

Boccia ("Pukka") Pukka säännöt 2018.pdf