Keski-Uudenmaan Parkinson-kerhon tehtävä on toimia paikallisella tasolla, lähellä potilasta ja järjestää käytännön toimintaa potilaiden itsensä parhaaksi.  Toiminta lähtee meistä itsestämme eli teemme sitä minkä itse päätämme ja toteutamme. Kukaan ei tee sitä puolestamme.

Kerhon perustettu vuonna 1999 ja toiminut siis jo 20 vuotta. Toiminnan kolme keskeistä muotoa ovat:

Vertaistuki ja yhdessäolo

• Kenenkään ei kannata jäädä kotiin yksin suremaan saatuan Parkinson diagnoosin. Saman sairauden kanssa painivista ihmisistä löytyy tukea ja ymmärrystä tarvittaessa. Kukin osallistuu tavallaan. Joillekin on puhuminen tärkeää, toinen osallistuu kuuntelemalla ja kolmas purkaa huolensa keilaamisen ohessa.

Liikunta eri muodoissaaan

• Parkinson-potilaille on monipuolinen liikunta erittäin oleellinen asia, jotta toimintakyky säilyisi mahdollisimman pitkään. Tällä hetkellä kerholla on  vesijumppa, Boccia ja keilavuorot viikottain. Tulevana kesänä kokeillaan myös Parkinson Miittiiä eli kokoonnumme parillisten viikkojen torstaisin Vanhankylänniemeen.

Tiedottaminen ja opastaminen

• Meillä on Parkinson-vertaisryhmän tapaaminen sekä Kerhotapaaminen joka kuukauden ensimmäinen maanantai Keravalla Palvelukeskus Viertolassa.
  • Kerhotapaamisissa on eri alojen asiantuntijoita kertomassa ja keskustelemassa ajankohtaisista ja kiinnostavista  aiheista.
  • Kerhon kotisivut (joita juuri luet) on Kerhon tärkein tiedotuskanava josta voit koska tahansa tarkistaa asioita.
  • Uudenmaan Parkinson Yhdistys julkaiseen "Parkkis"-lehteä, jossa on paljon ajankohtaista asiatietoa.
  • Uudenmaan Parkinson Yhdistyksellä on kotisivut osoitteessa upy.fi