AJANKOHTAISTA

Vertaistukiryhmien (´kaksi ryhmää; potilaat ja omaiset) kokoontuminen maanantaina 3. lokakuuta 2022 Viertolassa. Osoite Timontie 4, Kerava.

Kerhotapaaminen samassa paikassa kello 17.00-19.00. Ohjelmassa mm.

- Turvallisuustietoisku  Pekka Ahola

- Kokemuksia syväaivostimulaattorista (DBS-laite)   Seppo Nieminen

- Ikäihmisten lonkkavammat ja miten ehkäsitä  Kaarina Malm

- Keskustelua kerhon toiminnasta   Kaikki

- Tietokilpailu, kahvit, laulua

TERVETULOA

TAPAHTUMAKALENTERI

Tästä näet oman Kerhon tapahtumien ohella myös Uudenmaan Parkinson Yhdistyksen (UPY ry.) ja sen muiden Kerhojen sellaiset tapahtumat joista halutaan kaikkien tietävän.

VUODEN KIERTO

Kerhon toiminta jakaantuu kevät- ja syyskauteen. Kevätkauden toiminta alkaa tammikuun alkupuolella ja päättyy toukokuulla  vuodesta ja asiasta riippuen. Syyskausi alkaa syyskuulla ja jatkuu joulukuulle. Pidämme "lomaa" Joulun aikaan itsenäisyyspäivän paikkeilta yli loppiaisen ja kesäisin toukokuun alkupäivistä syyskuun alkupuolelle pidämme lomaa kerhon toiminnasta lukuunottamatta kesällä torstaisin pidettäviä Parkkis-tapaamisia, miittejä Vanhankylänniemessä.

Hallinnollisessa mielessä Kerholla on vuosikokous helmikuussa ja syyskokous marraskuussa. Vuosikokouksessa katsotaan taaksepäin ja arvioidaan edellisen vuoden toimintaa. Syyskokouksessa käsitellään tulevan vuoden suunnitelmia ja toiminnan rahoittaminen sekä valitaan vastuuhenkilöt toimikuntaan.

KUUKAUSITTAISET TAPAHTUMAT

Vertaistukiryhmät kokoontuvat joka kuukauden ensimmäinen maanantai kello 15.30-16.30 Viertolan Palvelukeskuksessa Keravalla. Seuraava Parkinsonia sairastavien ja omaisten vertaistukiryhmien kokoontuminen on maanantaina 3. lokakuuta 2022.

Parkinsonin tautia sairastavien Vertaistukiryhmän vetäjä on Risto Roine ja omaisten vertaisryhmän vetäjä on Anja Roine.

Kerhotapaaminen on joka kuukauden ensimmäinen maanantai kello 17.00-19.00 Viertolan Palvekeskuksen Ruokasalissa. Viertolan osoite on Timontie 4. Kerava. Vinkki: Lähellä Citymarkettia. Väliajalla on tarjolla kahvia ja suolainen piirakka 4,00 € hintaan. Kahvitus sujuu helpommin jos varaar tasarahan valmiiksi.

Nurmijärven Klaukkalan Parkinson-vertaistukiryhmä kokoontuu kuukauden viimeisenä maanantaina.  Paikka on Tello-sali.

VIIKOTTAINEN TOIMINTA

Vesijumppa

on tiistaisin kello 12.15-13.00 Tuusulan Uimahallissa. Syksystä 2022 jumppa-aika pitenee 15 minuutilla. Tähän vaikutti mm. että se oli joidenkin jumppareiden toiveena ja että pidentämiseen tuli uimahallin puolelta mahdollisuus. Tämä on aluksi kokeilu eli jatko riippuu jumppareiden suosiosta ja kokemuksesta. Vesijumpppa on merkitty oheiseen kalenteriin.
Vesijumppa on ns.terapia-altaassa ja se on ohjattua ja nimenomaan meille suunniteltua.
Hinta 5 € per kerta ja sillä saa jumpan lisäksi olla 2 h uimalassa. Siis uida ja saunoa.
Kuittaa käyntisi K-U Parkkis-kerhon listaan mennessäsi kassalla. Maksu peritään jälkikäteen. Vesijumpan yhteyshenkilö on Kaija Kuismin p.  040 5828 942

Bocciaa (= pukkaa)

pelataan Tuusulan Uimahallin alakerrassa olevassa liikuntatila 1:ssä tiistaisin kello 13.30-15.00. Siellä on käytössämme Boccia- kenttä, jolloin yhtäaikaa sopii 6-7 ihmistä pelaamaan. Boccia on pelaajille maksuton ja pelin perustiedot tästä.

Boccian yhteyshenkilö on Pertti Kovalainen p. 040 7197979

Parkinson yhteisössä pelataan pukkaa/bocciaa mm. Parkkiadit-liikuntatapahtumassa.
Keravan  ja Tuusulan liikuntatoimet järjestävät vuosittain Bocciaturnauksen kansanterveys- ja eläkeläiskerhoille.

Tuusulan kunta järjestää Boccia-turnauksen  kansanterveys- ja eläkeläisjärjestöille sunnuntaina 9.10.2022. Saadaanko  me joukkue kasaan? Ilmoittautuminen syyskuunn loppuun mennessä Pertti Kovalaiselle.

Keilaus

Kerhon keilavuoro on Järvenpään Keilahallissa keskiviikkoisin 15.00-16.00. Linkki: www.jarvenpaankeilahalli.fi Keilauksen yhteyshenkilö on Seppo Nieminen  p. 050 1814

Ratavuoro varataan edellisella käyntikerralla Keilahallin kassalla olevaan K-U Parkinson-kerhon listaan. Varauksen voi myös soitaa viimeistään edellisenä päivänä. Halli varaa tarpeellisen määrän ratoja käyttöömme em. varausten perusteella.

Ratamaksu 16 € suoritetaan kassalle saavuttaessa hallille. Normaalisti yhdellä radalla heittää kaksi keilaajaa, jolloin maksu on siis 8 € henkilöä kohden.

Mikäli varatun pelivuoron jättää käyttämättä on varaaja velvollinen maksamaan ratamaksun ellei saa hankituksi tilalleen toista henkilöä.

Tulevien keilakilpailujen kutsut ja aiempien kilpailujen tulokset löytyvät ww.keilat.fi sivuilta joille pääset napautamalla  tästä Kilpailuihin ilmoittautuminen kyytien järjestämisen ja joukkueiden nimeämisen takia Sepolle. (Kts. keilauskäytäntö-ohje)

Kerhon keilauskäytäntö on kuvattu tässä KU Parkkis keilauskäytäntö 2019 ohje .pd

Pohjois-Kymen Parkinson-yhdistys järjestää perinteisen "Kellonkääntökisat"-keilakilpailun Kuusankoskella lauantaina 29.10.2022. Kutsu tässä.

K-U Parkinson-kerho järjestää keilakilpailut torstaina 17.11.2022  Järvenpään keilahallissa. Kilpailukutsu tässä. Kilpailu alkaa kello 11.00. Ilmoittautuminen 4.11.. mennessä  osalta Seppo Niemiselle p. 050 1814 tai sähköpostilla nieminen03@gmail.com Osallistumismaksu on 25€/keilaaja.

Parkkis miitit

Kesäkaudella kesäkuulta elokuulle torstaisin kello 13.00-15.00 Parkkis-miitit Vanhankylänniemessä kesä-elokuussa.  Niissä ei ole varsinaista järjestettyä ohjelmaa, mutta siellä on mahdollisuus tavata muuta parkkisväkeä, pelata pukkaa (Bocciaa), tutustua luontopolkuun ja vaikka rupatella kahvikupposen ääressä. Tapaamispaikka on Kahvilan ja Käsintekijöiden myymälän välissä.

Teatteri

Kerho on varannut 20 lippua Keravan Oopperayhdistyksen Viulunsoittaja katolla-musikaalin esitykseen sunnuntaina 16.10.2022 kello 15.00. Lipun hinta on 35€ ja väliaikatarjoilu maksaa 10€. Lippuja voi ostaa 5.9.2022 Kerhotapaamisessa Kaija Kuisminilta. Musikaalin esite tässä.

Pikkujoulut

Kerhon pikkujoulut pidetään marras-joulukuun vaihteen tienoilla. Siellä saa ainakin hyvää ruokaa mainiossa seurassa.

Erillistapahtumat

Yksi tämmöinen on 27.9.2022 Parkinson säätiön järjestämä yleisöluentotilaisuus, jota voimme seurata yhdessä Järvenpään kirjaston Tyyne Tuulio-salissa.

Ohjeita ja muuta liikuntaa

Parkinsonliiton Samba opetusvideo https://www.youtube.com/watch?v=hK-xLxKn-W8#action=share

Omat jumpat

Alla kaksi linkkiä Parkinsonliiton sivuilla oleviin jumppaohjeisiin. Ensin salijumppaan ja sitten kotijumppaan. Saat ne auki klikkaamalla linkkiä: